Der er rigtig mange danske virksomheder, der mangler nogle helt basale egenskaber, når det kommer til at sælge deres produkter. Der er rigtig mange salgskonsulenter, især i større produktionsvirksomheder, der har siddet i deres stillinger i mange år, og i høj grad arbejder på deres rutine, da det de har lavet har fungeret i mange år.
For nogen sælgere og virksomheder fungerer dette stadig fint, problemet er, at der ofte sker en udskiftning i deres kunder, og ofte kommer der måske yngre kræfter til, og det er ikke altid at de gamle salgstaler, som der er blevet holdt år efter år, stadig er lige så effektive.
Salgstræning vinder frem
Over de senere år, er der derfor også sket en kæmpe i udvikling af efteruddannelse inden for salg, hvor flere og flere salgskonsulenter og sælgere bliver sendt på kurser, hvor de kan udvikle deres evner til at sælge. Både for at blive bedre til at vinde nye kunder, men også for at kunne sælge mere og bedre til de eksisterende kunder, der måtte være i virksomheden.
Erhvervsnetværk er blevet populære
Udover at sælgere altså sendes på kurser og uddannelser for at blive bedre rustet til udfordringerne, så bliver erhvervsnetværk også mere og mere populære, og der dukker hele tiden nye op. Det har længe været populært at være sponsorer i diverse sportsklubber, hvor man derigennem også får adgang til et sponsornetværk af andre virksomheder, der potentielt set kan blive kunder.
Udover disse sponsor og erhvervsnetværk, er der også sket en stor udvikling inden for rene netværk, hvor der er ikke er et “forstyrrende element” som en fodboldklub eller lignende, men hvor det hele kun handler om at netværke og dermed skabe forbindelser, der senere forhåbentlig kan munde ud i et salg.
Der er mange forskellige holdninger til hvor godt de fungerer, men i sidste ende handler det ofte om, hvor gode medlemmerne rent faktisk er til at netværke. At netværke handler udover at være social nemlig også om at man skal kunne sælge – sig selv såvel som sin virksomhed.
Er jeres virksomhed med i et netværk ?